Türkiye'de yaşlanan araç parkı, artan çevresel riskler ve vatandaşların sıfır araçlara ulaşmadaki zorlukları, hükümeti yeni bir adım atmaya yöneltti.

Hurda teşviki beklenirken gündeme gelen "İlk Arabam Yerli Otomobil Aile Destek Programı", düşük gelirli ve çok çocuklu aileler için önemli bir fırsat sunuyor. Bu yeni destek modeliyle hem çevresel kaygılar hem de yerli otomobil üretimi hedefleniyor. Vatandaşlar ise hem hurda teşviki çıkacak mı sorusunu hem de bu yeni desteğin şartlarını yakından takip ediyor.

HURDA TEŞVİKİ BEKLEYENLERE YENİ MODEL DESTEĞİ

2025 yılı itibarıyla Meclis gündeminde öne çıkan gelişmelerden biri de hurda teşviki yerine konuşulan “İlk Arabam Yerli Otomobil Desteği” oldu. Özellikle dar gelirli ve 3 veya daha fazla çocuk sahibi ailelere yönelik hazırlanan bu program, ÖTV indirimi gibi avantajlarla dikkat çekiyor. Hurda teşvikiyle benzer amaçlara hizmet eden bu yeni modelde, hurda araç getirene değil, yerli üretim araç alana destek sağlanacak. Destek programının temel amacı, Türkiye’nin otomotiv sanayisinde yerlilik oranını artırmak ve araç sahipliğini daha geniş kitlelere ulaştırmak. Meclis'te MHP’li vekillerin sunduğu teklif sonrası, kamuoyunda bu programın hurda teşviki yasasının yerine geçip geçmeyeceği sorusu sıkça sorulmaya başlandı.

Turkcell’den dijital sadakat atağı: Tumbara 5 milyon kullanıcıyı aştı
Turkcell’den dijital sadakat atağı: Tumbara 5 milyon kullanıcıyı aştı
İçeriği Görüntüle

KİMLER YARARLANABİLECEK?

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından geliştirilen destek programı, özellikle 3 ve daha fazla çocuğu olan aileleri hedefliyor. Gelir durumu gözetilerek, uzun vadeli ödeme planları ve düşük faizli kredi imkanları ile sıfır yerli otomobil alma şansı tanınacak. Bu modelle sadece ailelerin mobilitesi değil, aynı zamanda üretimde yerliliğin desteklenmesi de amaçlanıyor. Başvuruların ne zaman başlayacağı henüz netleşmemiş olsa da talebin oldukça yüksek olması bekleniyor. İlk etapta Togg gibi yüksek yerlilik oranına sahip modellerin destek kapsamına alınacağı tahmin ediliyor.

HURDA ARAÇLAR NEDEN SORUN HALİNE GELDİ?

Trafikteki 20 yaş üstü araçların sayısı 6 milyonu aşmış durumda. Bu araçlar hem çevreyi kirletiyor hem de güvenlik açısından büyük risk taşıyor. Uzmanlara göre, eski araçlar yeni modellere kıyasla 10 kat daha fazla egzoz salınımı yapıyor. Ayrıca, yediemin otoparklarında hacizli ve çürümeye terk edilmiş binlerce araç, ekonomik bir kayıp oluşturuyor. TESK Başkanı Bendevi Palandöken, bu konuda yaptığı açıklamada, hurda teşvik yasasının geri getirilmesi gerektiğini vurguladı. Ancak hükümetin şu anki önceliği, yeni nesil yerli araçlarla araç parkını yenilemek gibi görünüyor.

HEM EKONOMİYE HEM DOĞAYA DESTEK

Yeni destek modeli, sadece bireysel değil, toplumsal faydayı da hedefliyor. Yaşlı araçların trafikten çekilmesiyle, araç başına düşen karbon emisyonunun düşeceği, yolların daha güvenli hale geleceği ve otomotiv piyasasında canlılık yaşanacağı öngörülüyor. Aynı zamanda Togg gibi yerli üreticilerin desteklenmesi, Türkiye’nin dışa bağımlılığını azaltacak önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.

2025 itibarıyla hurda teşviki yerine adım adım şekillenen “İlk Arabam Desteği”, Türkiye’de otomotiv dünyasını yeniden şekillendirebilir. Gözler şimdi hem Meclis’teki yasal süreçte hem de bakanlıktan gelecek açıklamalarda.

Kaynak: Haber Merkezi