Türkiye genelinde milyonlarca doğal gaz abonesini ilgilendiren sayaç değişimi süreci resmen başladı. Elektrik, Su ve Gaz Sayaçları Muayene Yönetmeliği kapsamında, 2014–2019 yılları arasında piyasaya arz edilen veya bu tarihlerde muayene edilmiş sayaçların 31 Aralık 2025'e kadar değiştirilmesi gerekiyor. Bakanlık tarafından yapılan açıklamaya göre, süre sonunda eski sayaçlarla kullanım devam ederse, kullanıcıya 10 bin TL’ye kadar para cezası uygulanabilecek.
Denetimler Ocak Ortasında Başlayacak
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, sayaç değişimi sürecine ilişkin denetimlerin 2026’dan önce başlatılacağını açıkladı. Denetim ekipleri, 31 Aralık sonrası sahaya çıkmaya hazırlanıyor. İlk kontrollerin 2026 yılı Ocak ayının ikinci haftasından itibaren başlayacağı, yani yaklaşık 45 gün sonra denetim sürecine geçileceği bildirildi.
Eksik, hatalı ya da süresi geçen sayaçların bildirilmemesi halinde, kullanıcılar hakkında idari yaptırım uygulanacak. Bakanlık, kullanıcıların mağdur olmaması için sürecin dikkatle takip edilmesi gerektiğini vurguluyor.
Başvuru ve Değişim Süreci Nasıl İşliyor?
Sayaç değişimi yapacak abonelerin, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın il müdürlüklerine başvurması gerekiyor. Muayene işlemleri ise kullanıcının anlaşmalı olduğu servis ya da kendi belirlediği yetkili kişiler aracılığıyla gerçekleştirilebilecek. Mevzuata göre, sayacın sökülmesi, servise taşınması ve muayeneden geçirilmesi tamamen kullanıcının sorumluluğunda.
Uygun bulunan sayaçlar damgalanacak ve yeniden kullanılabilecek. Ancak teknik açıdan değişimi gereken sayaçlar, yenisiyle değiştirilecek. Sayaç muayene ve değişim hizmetlerini yürütecek kişilere verilecek yetki belgesi, işyeri uygunluk belgeleri ve sicil işlemleri de Resmi Gazete’de yayımlanan yeni yönetmelikle yeniden düzenlendi.
Cezadan Kaçınmak İçin Son 45 Gün
Yönetmelikte belirtilen doğal gaz sayaçlarının değiştirilmemesi durumunda uygulanacak 10 bin TL’ye varan para cezası, bireysel tüketiciler kadar site yönetimleri ve işyerlerini de ilgilendiriyor. Bakanlık, sayaç listelerinin doğru ve zamanında bildirilmemesi durumunda da ceza uygulanacağını belirtiyor.
Uzmanlar, sürecin son günlerine kalınmaması gerektiği uyarısında bulunuyor. Özellikle yılın son haftasında talep artışı nedeniyle servislerde yoğunluk yaşanabileceği, bunun da değişim işlemlerinde gecikmeye neden olabileceği ifade ediliyor.





