ABD ve Çin'e Vergi İndirimi

2018’den bu yana ABD menşeli araçlarda uygulanan %60 ek vergi kaldırıldı. Bunun yerine %25–30 bandında yeni ek vergi getirildi. Bu değişiklik, ABD üretimi Mercedes, BMW, Ford ve Jeep gibi markaların Türkiye’de daha rekabetçi fiyatlarla satılmasının önünü açabilir. Çin için de benzer bir tablo geçerli. Önceden %10 + %50 vergi uygulanan Çinli otomobillerde oran %10 + %25–30 seviyesine çekildi. Uzmanlara göre bu indirim, Çinli markaların sıfır araç pazarında güçlenmesini ve ikinci elde de arzın artmasını beraberinde getirecek.

Japonya, Meksika ve Güney Afrika Pazarına Vergi Şoku
Düzenlemeden en olumsuz etkilenen ülkeler arasında Japonya, Meksika ve Güney Afrika öne çıkıyor. Bu ülkelerden ithal edilen otomobillerde yalnızca %10 vergi uygulanıyordu. Artık bu oran %10 + %25–30 seviyesine çıkarıldı. Japonya’nın Türkiye pazarında %11’lik önemli bir paya sahip olduğunu hatırlatan Nazik, bu gelişmenin “pazarın yüzde 30’luk kısmını yeniden şekillendireceğini” belirtti. Uzmanlar, Japon otomobillerinde fiyat artışlarının ikinci elde talebi yükselteceğini öngörüyor.

Türkiye Otomobil Piyasasında Hangi Modeller Ucuzlayacak, Hangileri zamlanacak?

Değerlendirmelerini paylaşan Nazik, “Yeni düzenlemenin yüzünü güldürdüğü iki ülke var: ABD ve Çin. ABD: Önceden yüzde 70 gibi ezici bir vergi yükü altında olan ABD menşeli araçlar için adeta tabiri caizse bir piyango vurdu. Toplam vergi oranının %35-%40 bandına gerilemesiyle birlikte BMW X Serisi, Mercedes GLE/GLS, Ford Mustang, Jeep’in lüks modelleri gibi araçlarda ciddi fiyat avantajları doğması bekleniyor. Çin: Türkiye pazarını domine etmeye başlayan Çin markaları için de çifte bayram var. Yüzde 50ye varan toplam vergi oranları, yeni düzenleme ile %35-%40 seviyesine iniyor. Bu indirim, zaten agresif bir fiyat politikası izleyen Chery, MG, BYD gibi markaların elini daha da güçlendirecek ve pazar paylarını artırmalarına yardımcı olacak.” dedi.

Yeni vergi düzenlemesinin Türkiye İkinci el ve sıfır otomobil piyasasını nasıl etkileneceğine dair uzmanların görüşleri neler?

İşte Haberimizde bu uzman görüşlerini paylaşıyoruz...

Otomerkezi.net

CEO’su Muhammed Ali Karakaş, ikinci el Japon otomobillerin değerleneceğini Çinli modellerin de ikinci eli hareketlendirebileceğini söyledi. Japon otomobilleri dezavantajlı duruma düştü. Yeni düzenleme, özellikle Çin ve ABD menşeli araçların fiyatlarını daha ulaşılabilir hale getirirken, Japonya, Meksika ve Güney Afrika’dan ithal edilen araçların fiyatlarını artıracak. Avrupa menşeli araçlar ise sıfır vergi avantajını koruyarak pazardaki rekabet gücünü sürdürecek şeklinde açıklama yaptı. Çinliler gelecekte ikinci eldeki arzı güçlendirecek şeklinde açıklamada bulundu.

LenaCars’ın Genel Müdürü

Selçuk Nazik, vergi oranlarındaki bu değişimin, Türkiye'de satılan birçok popüler markayı ve modeli doğrudan ilgilendirdiğine dikkat çekti. En büyük kaybı Japon otomobilleri yaşayacak. Öte yandan düzenlemenin bazıları için fırsat yaratırken, bazıları içinse soğuk duş etkisi yarattığını aktaran Nazik, en büyük mağdurun Japonya olduğunu söyledi: Değişimin en büyük mağduru şüphesiz Japonya oluyor. Yüzde 10 gibi oldukça avantajlı bir gümrük vergisine sahip olan Japon menşeli araçların vergisi, %35-%40 seviyelerine yükseldi. Bu üç kattan fazla artış, Türkiye'de çok sevilen Toyota, Honda, Nissan, Suzuki, Subaru gibi markaların modellerinde kaçınılmaz fiyat artışlarını beraberinde getirecek. Meksika ve Afrika’dan gelen ve %10luk vergi diliminde olan Audi Q5 (Meksika) ve Volkswagen Polo (Güney Afrika) gibi modeller de artık %35i aşan yeni vergi oranlarıyla karşı karşıya kalacak. Bu durum, bu modellerin fiyat etiketlerine zam olarak yansıyacak.

Aşin Otomobil Genel Müdürü Okan Erdem, sıfır otomobil pazarında model karması değişir, kısa vadede kampanya/opsiyon sadeleşmesi görebiliriz.

“Kararın 60 gün sonra yürürlüğe girecek olması distribütörlere sınırlı bir stok optimizasyon penceresi veriyor. Kısa vadede kampanyaların daralmasını, opsiyon listelerinde sadeleşme, bazı markalarda ise geçici tedarik yavaşlamasını bekliyoruz.

2025’in kalanında AB/STA içi menşelerin payı artarken, AB/STA dışı markalarda fiyat basıncı model karmasını yukarı bantlara itebilir.” şeklinde konuşan Erdem, “Sıfır kilometredeki maliyet artışı beklentisi ikinci ele 4–8 hafta gecikmeli yansır. AB/STA dışı menşeli, özellikle elektrikli ve PHEV ikinci el araçlarda talep öne çekilmesi ve liste

Aşin Motorlu Araçlar A.Ş.

fiyatlarında yüzde 3–8 arası ilk düzeltmeler görebiliriz. ABD üretimi bazı modellerde ise algı pozitif olduğundan stok devir hızı yükselebilir. Sıfırdaki maliyet artışı beklentisi ikinci elde erken fiyatlanacaktır. Özellikle elektrikli ve PHEV ithal menşelerde stok devri hızlanması ve etiket düzeltmeleri göreceğiz. Kararın 60 gün sonra yürürlüğe girmesi piyasada önden alım eğilimini güçlendirecektir. ABD üretimli ikinci ellerde de yüzde 60’ın kalkmasıyla bazı modellerde talep artışı ortaya çıkabilir. 60 günlük süreçte sınırlı da olsa AB/STA dışı menşeili belirli otomobillerde erken alım avantajı yaşanacaktır.” açıklamasını yaptı.

Editör Hakkında