Kocaeli başta olmak üzere birçok şehir için şehirlerarası otobüs yolculuğu, özellikle Yüksek Hızlı Tren (YHT) seferlerinin devreye girmesiyle büyük değişim geçirdi. 2014 yılından bu yana hizmet veren İstanbul-Ankara YHT hattı, hız ve konfor açısından sunduğu avantajlarla otobüs firmalarının ciddi yolcu kayıpları yaşamasına neden oldu.

Bu gelişmeler üzerine otobüs firmaları, yolcu sayısını artırmak ve YHT’ye karşı rekabet gücünü korumak amacıyla yeni bir modele yöneldi. İstanbul-İzmir hattında geçtiğimiz yıl başlatılan ara duraksız ekspres seferler, yolculuk süresini azaltarak büyük ilgi görmüştü. Şimdi benzer bir uygulama İstanbul-Ankara hattında da hayata geçiriliyor.

Kocaeli Ekspres Hattın Dışında Kaldı

Yeni düzenlemeye göre, kasım ayı itibarıyla başlatılacak İstanbul-Ankara ekspres seferleri, yalnızca bu iki şehir arasında durmaksızın yol alacak. Bu durumda aradaki önemli duraklardan Kocaeli, Sakarya, Düzce, Bolu ve Beypazarı rotadan çıkarılıyor.

Kocaeli gibi büyük bir şehirde otobüs seferlerinin durmaması, özellikle YHT ulaşımı tercih etmeyen ya da tren hattına erişimi sınırlı olan vatandaşlar için önemli bir ulaşım dezavantajı oluşturabilir. Öte yandan firmalar, ekspres seferlerin getireceği zaman tasarrufu ve yolculuk konforunun uzun mesafe kullanıcıları açısından büyük fark yaratacağını savunuyor.

Normal ve Ekspres Seferler Birlikte Sürecek

Firmalar, yeni sistem kapsamında “normal” ve “ekspres” olmak üzere iki farklı sefer türü sunacak. Ekspres otobüsler yalnızca İstanbul ve Ankara arasında duraksız hizmet verirken, mevcut ara duraklarda durmak isteyen yolcular için klasik seferler devam edecek.

Ekspres otobüslerin, toplam kontenjanın yüzde 50’sini oluşturması planlanıyor. Yani her iki kişiden biri artık daha hızlı bir otobüs yolculuğu yapma seçeneğine sahip olacak. Ancak bu durum, Kocaeli gibi güzergah dışı bırakılan şehirlerin sefer sayısının azalmasına yol açabilir.

Uygulama Kademeli Olarak Yaygınlaşacak

Kasım ayında yalnızca birkaç büyük otobüs firması tarafından başlatılacak olan ekspres sefer uygulaması, talebin yüksek olması halinde tüm firmalara yayılacak. Deneme sürecinden sonra başarı sağlanırsa, farklı şehirlerarası hatlarda da benzer uygulamaların devreye alınması gündemde.

Dünyanın İkinci Büyük Nadir Toprak Kaynağı
Dünyanın İkinci Büyük Nadir Toprak Kaynağı
İçeriği Görüntüle

Özellikle İstanbul-Ankara arasındaki seyahat süresini karayolu ile 1-1,5 saat kısaltması beklenen bu model, otobüs yolculuklarını yeniden cazip hale getirme amacı taşıyor. Fakat bu dönüşüm, arada kalan şehirler için önemli erişim sorunlarını da beraberinde getirebilir.

Kaynak: Haber Merkezi