Ekonomi

Emekli maaşları sil baştan oluyor: Bu kişiler artık daha yüksek alacak!

Milyonlarca emeklinin gözü kulağı başkentte. Maaş artışlarında uygulanan "herkese eşit oran" politikasından vazgeçiliyor. Hükümet, çalışma hayatı boyunca devlete yüksek prim ödeyen ama maaşı eriyen kesim için yeni bir formül geliştirdi. Kulislerde konuşulan modele göre, prim gün sayısı ve kazancı yüksek olan emekliler, yapılacak zamlardan daha fazla pay alacak.

Abone Ol

Mevcut sistemde kök maaşlar arasındaki farkın kapanması, "yıllarca boşuna mı yüksek prim ödedik?" serzenişlerine neden oluyordu. Asgari ücretliyle tavanan yatanın maaşı birbirine yaklaşınca adalet terazisi şaşmıştı. Ekonomi kurmayları bu dengeyi yeniden kurmak için kolları sıvadı. Hazırlanan taslak, emeklinin geçmişteki emeğini maaş zammına yansıtmayı hedefliyor.

TABAN MAAŞ KORUNACAK, TAVAN YÜKSELECEK

Yeni sistemde en düşük emekli aylığı uygulaması devam edecek, kimse mağdur edilmeyecek. Ancak asıl hamle üst gruplarda.

Sisteme uzun yıllar katkı sağlayan, 7 bin-9 bin gün primi olanlar için farklı bir zam katsayısı devreye girecek. Enflasyon farkına ek olarak verilecek "prim teşviki" ile maaşlar yukarı taşınacak.

ÇALIŞANLARA DA MESAJ VERİLİYOR

Bu hamlenin bir diğer hedefi de kayıtlı istihdamı güçlendirmek. Çalışanlar, "nasıl olsa emekli olunca herkes aynı parayı alıyor" diyerek maaşlarını asgariden gösterme eğilimine girmişti.

Yeni model, "gerçek maaşın üzerinden prim yatır ki emekliliğin rahat olsun" mesajını veriyor. Uzmanlar, bu adımın sosyal güvenlik sisteminin geleceği için hayati önem taşıdığını belirtiyor.